cd A Kind Of…

cd cover A Kind Of...   may 2016    

Altoist/composer Van Kemenade in different settings with Feya Faku, Ray Anderson, Louis Mhlanga, Han Bennink, Wolter Wierbos, Ernst Glerum, Sydney Mnisi, Stevko Busch, Kemenade Quintet, Louk Boudesteijn, Angelo Verploegen, Jan Kuiper, Wiro Mahieu, Jacq Palinckx, Maurice Leenaars.

 

Salt Peanuts (NO) september 2016

http://salt-peanuts.eu/record/paul-van-kemenade/

 

Jazzquad (RU) may 2016

First press review from the cd  A Kind Of... not from the Netherlands but from Russia! Jazzquad (RU) may 2016

 

Jazzquad (RU) translation in Dutch (mei 2016)

Graag wil ik de bespreking van het nieuwe werk van de Nederlandse altsaxofonist Paul van Kemenade beginnen door mijzelf te citeren. Vier jaar geleden schreef ik in een recensie op onze site over het album Kaisei Nari: “Het valt alleen te betreuren dat er voor ons een bescheiden, nog geen uur durend album ligt, en geen omvangrijke box met, laten we zeggen, drie cd’s, waardoor het gezamenlijke werk van Van Kemenade met zoveel verschillende muzikanten nog meer tot zijn recht zou zijn gekomen. Wie weet, misschien komt dit nog…”. Wel, die wens is uitgekomen! Het concept van het album A Kind of… borduurt voort op de principes die aan de basis stonden voor Kaisei Nari. Het gehele album bestaat uit een verzameling opnames die Paul in 2015 en 2016 in Tilburg maakte met verschillende partners, een soort bloemlezing uit het oeuvre van de Nederlandse muzikant van de afgelopen twee jaar.

Een deel van de dertien composities had ik al eerder beluisterd op voorgaande albums van Van Kemenade (hij werkt al geruime tijd met onze site samen door zijn werk te sturen) en een deel hoorde ik voor het eerst, waarbij ik de compositie Lost Bones als een pilot track beschouw voor een ander nieuw album van Paul, Checking Out. Hij stuurde dit samen met A Kind Of… en dit album zal in juni van dit jaar verschijnen. Maar daarover later een keer meer, al kan ik alvast zeggen dat jazzliefhebbers, die door A Kind Of… voor het eerst kennismaken met het werk van Paul van Kemenade, het treffen. Zij kunnen met een fris gehoor merken hoe sterk verschillend de grote meester speelt in de verscheidene samenstellingen, terwijl hij daarbij onveranderlijk zijn creativiteit en uitstekende techniek bewaart.

Zowel liefhebbers van fusion als bewonderaars van de klassieke Spaanse gitaar zullen blij zijn met de begintrack van het album, Olé Kiss. Van Kemenade speelt hier samen met twee gitaristen – meester van de flamenco Maurice Leenaars en elektrogitarist Jacq Palinckx – en zijn alt modereert als het ware het gezamenlijke geluid  van dit zo ongewone en zelfs paradoxale trio, waarin agressie en lyriek zich in een subtiel en dynamisch evenwicht bevinden. En waar in het al eerder genoemde Lost Bones, dat vol is van muzikale humor, de altsaxofoon van Paul virtuoos de menselijke stem parodieert, zo voeren totaal andere emoties de boventoon in het prachtige duet met pianist Stevko Busch (de stukken For Russia en Contemplation IX – for Paris) en is het geluid van de saxofoon gevuld met de allerhoogste gevoelens.

Op het album neemt het laatste blok van vijf composities een apartе plaats in, waar het kwintet, geleid door Paul van Kemenade, samen speelt met drie Zuid-Afrikaanse muzikanten – trompettist Feya Faku, tenorsaxofonist Sydney Mnisi en gitarist en zanger Louis Mhlanga. Deze samenwerking tussen Europa en Afrika bekoort met hun moderne jazztaal met een duidelijk aroma van exotische etniciteit. Terwijl ik deze muziek met plezier aan het beluisteren was, herinnerde ik me dat van Kemenade zich vroeger al meermaals richtte op de muziek van de patriarch van de Zuid-Afrikaanse jazz Abdullah Ibrahim. Nou is de hoeveelheid partners van Paul op dit album al tamelijk omvangrijk, maar neem van mij aan dat de lijst van mensen, met wie hij mocht samenwerken vanaf halverwege de zeventiger jaren, toen hij zijn professionele carrière begon, verbaast door zijn lengte en overvloed aan beroemde namen. Elke nieuwe ontmoeting schept nieuwe ideeën – een klein deel daarvan is te beluisteren op het album A Kind Of… Het verzamelalbum is een goede eerste kennismaking, waarna u ongetwijfeld nader wilt kennismaken met zijn gehele oeuvre – de levendige en altijd interessante albums van Paul van Kemenade. (Leonid Auskern)

(Paul Van Kemenade – as; with Feya Faku, Ray Anderson, Louis Mhlanga, Han Bennink, Wolter Wierbos, Ernst Glerum, Sydney Mnisi, Stevko Busch, Kemenade Quintet, Louk Boudesteijn, Angelo Verploegen, Jan Kuiper, Wiro Mahieu, Jacq Palinckx, Maurice Leenaars)

 

 

Jazzenzo (NL) may 2016 

http://www.jazzenzo.nl/?e=3373

Paul van Kemenade musicus van wereldformaat.

Altsaxofonist Paul van Kemenade (1957) is een van de belangrijkste exponenten van de Tilburgse school en een van de beste blazers van de Nederlandse jazzscene. Daarnaast is hij ook nog bijzonder actief als organisator, bandleider en componist. Met grote regelmaat verschijnen er albums, die hij uitgeeft op zijn eigen label KEMO. Een cultureel ondernemer pur sang en inmiddels is hij toe aan zijn vijftiende en zestiende productie in eigen beheer: ‘A Kind Of…’, een sampler met verschillende bezettingen, en ‘Checking Out’, een kwartetalbum.

‘A Kind Of… ‘ vormt een staalkaart van Van Kemenade’s kunnen, in samenwerkingen met Jacq Palinckx, Three Horns and a Bass, Stevko Busch, Podium Trio, het kwartet met onder meer Ray Anderson en Zuid-Afrikaanse musici. Het album gaat van start met een diep emotioneel betoog van de leider in de flamenco-achtige compositie ‘Olé Kiss’. Met zijn prachtige toon op altsaxofoon weet Van Kemenade je recht in het hart te raken, een flamencozangeres zou het niet kunnen verbeteren. Dat hij een groot improvisator is bewijst hij in ‘Lost Bones’, in samenwerking met trombonist Ray Anderson, contrabassist Ernst Glerum en drummer Han Bennink. Een shuffle-achtige compositie, waarin de leider vanuit het niets een solo laat ontstaan. Ray Anderson pakt het spoor vervolgens op met de plunger in zijn trombone. Een bijzonder duo heeft Van Kemenade ontwikkeld met pianist Stevko Busch, een pianist die als geen ander een bedding geeft aan het heftig emotionele spel van de altsaxofonist. Naadloos ook is de samenwerking in de stukken die Van Kemenade opgenomen heeft met Three Horns and a Bass, met Angelo Verploegen op flügelhorn, Louk Boudesteijn op trombone en Wiro Mahieu aan de contrabas.

Kroon op de gevarieerde productie vormt de samenwerking met de Zuid-Afrikaanse musici ‘Feya’ Faku, Sydney Mnisi en Louis Mhlanga. Schitterende wereldmuziek, die maar liefst vijf composities oplevert, die variëren van hymnisch tot de uitsmijter ‘The Great Pretender’. (Cyriel Pluimakers)

 

Jazznu.com (july 2016)

http://www.jazznu.com/cdrecensies/a-kind-almanak-om-lekker-bladeren/

‘A Kind Of… ‘  wat een almanak om lekker te bladeren

 

Featured Articles
© hansspeekenbrink.nlAll rights reserved
Saint Louis Senegal on tour 2001
quintet + freres 4
Paul van Kemenade  foto
reunion Podium Trio receiving Boy Edgar Award for Van Kemenade in 2000 iat the Bim Huis205
Paul van Kemenade en jonge collega eind 70-er - begin 80-er jaren
Han Bennink & Paul van Kemenade
Podium trio + Tacuma & Rochester
(f.l.t.r.) Paul Van Kemenade-Han Bennink-Aki Takase
Han - Paul - Ernst Glerum
Quintet & the Souith African Connection (2)
Borderhopping
Aki & Paul
Three horns and a bass
Anderson-Bennink-Glerum-Van Kemenade International Quartet (2400x1600 pixels - 300 dpi)
Paul & Ray
louk-feya-paul-wiro (6)
Paul's Dutch Quintet with guest Zim Ngqawana
Paul receiving Boy Edgar Award Bim Huis in 2000
De orkaan with Sean Bergin-Han Bennink-Paul
Van Kemenade - Busch
Han en Paul
Paul van Kemenade & Ray Anderson
altoist Paul Van Kemenade at the North Sea Jazz 2011.jpg